titulka koncerty reportáže recenzie novinky články fotoreportáže rozhovory skupiny ziny kluby rôzne o nás |
Najmladší člen kapely, vždy na pódiu v ústraní za svojimi ohromnými klávesami - Mustis (Dimmu Borgir)
Dimmu Borgir je snáď hriech predstavovať, rozhovory s nimi boli uvedené asi vo všetkých možných médiách. Ak sa povie rozhovor s Dimmu Borgir, automaticky sa vynorí Silenoz (rytmická gitara) alebo Shagrath (vokal), mená zakladateľov kapely, ktorej nahrávka za nahrávkou získavali na veľkoleposti. A táto veľkoleposť sa stala do očí bijúca najmä potom, ako do kapely vstúpil najmladší člen a obalil ich hudbu symfonickými víziami. Najmladší člen kapely, vždy na pódiu v ústraní za svojimi ohromnými klávesami. Mustis.
Za oponou
Dimmu Borgir začali hrať presne o 20 hodine. Nie veľmi vhodný čas, ich šou vskutku potrebuje temno. Cez to všetko bola kapela očividne v dobrej nálade a ako obvykle predviedla vysoko kvalitný výkon, začínajúc s "Vredesbyrd" nevynechajúc aj známu "Mourning Palace". Počas krátkeho občerstvenia začali fanúšikovia Manowar kričat meno ich vytúženej kapely. Nadšenie Dimmu okamžite opadlo, ale vrátili sa na pódium s majestátnosťou im vlastnou a pozvnesením nad nezdvorilosťou fanúšikov inej kapely. Interview s Mustisom bolo naplánované po vystúpení Dimmu Borgir. Po krátkom čase, nutnom na zmytie make-upu, kráčame so Silenozom a Galderom k ich spoločnej miestnosti. Dvere sa otvorili a na vzdialenej strane, v kresle pod obrovskou kyticou kvetov sedí Mustis. Aké príznačné!
Mustis, môžeme začať interview, ako bolo dohovorené? Táto odpoveď ma zarazila o obrátila pripravenú schému rozhovoru naruby. Rýchlo som hľadala v mysli odpoveď.
O Prahe. O Pražskom orchestri.
Na posledný album "Death Cult Armaggedon" ste si vybrali Pražský symfonický orchester. Prečo práve tento orchester? Mali ste zoznam požiadaviek, ktoré práve tento orchester najlepšie spĺňal?
Vedeli členovia Pražského symfonického orchestra pre akú kapelu a pre akú hudbu tvoria orchestrálne partitúry?
Bol si spokojný s ich výkonom a spoluprácou?
Mal si pripravené celé aranžmá v hlave alebo ste tvorili partitúry spoločne na placi s orchestrom?
Čože? Nevieš písať noty? Potom si v istom zmysle slova ako Beethoven! Tvoríš hudbu len v mysli. Ako som sa už zmienila, niektoré tvoje klávesové party by sa dali ľahko zaradiť ku klasickej hudbe. Si inšpirovaný skladateľmi klasiky?
Ako vytváraš svoje party v hudbe Dimmu? Vymyslíš hudobný motív a potom ho krok za krokom obaľuješ orchestrálnymi variáciami alebo máš v hlave celý hudobný obraz? Napríklad, keď si tvoril ‚Sympózium", bol celý motív hotový už na od prvopočiatku?
Tak to potom musíš mať skladateľské nadanie, nemyslíš?
Si výhradným tvorcom nosnej a zároveň promo skladby vášho posledného albumu. Mám na mysli "Progenies of Great Apocalypse". Keď si písal túto skladbu, cítil si, že by mohla byť nominovaná na videoklip a propagáciu vašej poslednej tvorby?
Začína sa hovoriť o tom, že sa už čoskoro chystáte nahrávať nový album. Akou cestou sa uberiete tentokrát?
Chystáte sa opäť použiť Pražský orchester?
Mustis. Bol si v Prahe bez ostatných členov kapely. Sám si celý orchester aranžoval. Dostal si dôveru kapely plne prevziať zodpovednosť za orchestrálny rukopis.
Ako sa Ti páčila Praha?
Oj, veľmi. Je to nádherné mesto. Keď som sa potuloval Prahou, bol som nahnevaný na nórskych architektov, že umiesťujú modernú architektúru medzi staré domy. To nemá žiadneho ducha. V Prahe sú ulice v rovnakom štýle a človek si dokáže veľmi dobre predstaviť, ako sa Prahou valila história. Mimochodom, ako je stará Praha?
Dovolím si jednu nepríjemnú otázku. Keď som pátrala po rozhovore s tebou, niektorí novinári mi povedali, že najlepšie bude, ak pre teba pripravím dotazník, v ktorom môžeš odpovedať jednoducho áno, nie, neviem a možno. Na základe nášho rozhovoru s nimi nemôžem súhlasiť. Taktiež mi bolo povedané, že sa strániš prehnaným reakciám niektorých tvojích fanúšikov.
K vašemu vystúpeniu tu na Earthshakeri. Zaznamenal si "zdvorilé" chovanie fanúšikov Manowar, keď počas vášho vystúpenia kričali "Manowar, Manowar"? Mustis vyčaroval nezbedný úsmev. V tom sa pri nás objavil Peter Tägtgren (Hypocrisy, Pain) a odviedol Mustisovu pozornosť. Títo dvaja sú zjavne vo veľmi dobrom vzájomnom vzťahu. Počas Mustisovho zvítania s Petrom odviedol Vortex moju pozornosť od interviewovanej osoby. Našťastie ju moja sestra zakrátko vrátila späť. Títo dvaja mláďací pianisti sa na dlhšiu dobu vytratili. Keď sme sa ich vydali hľadať, môžete hádať, kde sme ich našli. U hotelového klavíra! Mustis hádzal klavírne kúsky zo všetkých kútov sveta .Od ruského folklóru až po blackmetalové spŕšky. Zaujímavý bol komentár k jeho blackmetalovému imidž.
Mustis, na pódiu ťa takmer nie je vidieť! Prečo si vždy tak ďaleko upozadený a takmer úplne zahalený klávesami? Možno máte dojem, že najmladší člen tejto famóznej kapely je najserióznejším alebo najrezervovanejším členom. Omyl! Táto záhadná osôbka je až do ranných hodín plná šibalstiev a nevyčerpateľnej energie. Nad ránom mi všetko bolo jasné. Nie je to ani jeden zo skladateľov vážnej hudby, ktorého tvorba by reprezentovala Mustisove klavírne smršte a apokalyptické intrá. Je to jednoducho on odzrkadlený vo vlastnej hudbe. Skrátka veľmi chutné ovocie.
Battle of Metal 2006 Shagrath mi prezradil, že už sú hotové štyri skladby na nový album. Vraj práve klávesy tvoria ďaleko podstatnejšiu časť. Mustis, na rozdiel od minuloročných zámerov, dodáva, že tentokrát pravdepodobne vôbec nepoužijú živý orchester a zamerajú sa viac na dynamiku skladieb. Zoznam skladieb pripravených na Brutal Assault obsahuje aj jednu novú. "Herectic Hammer". Spolu s Hellhammerom (Mayhem, Arcturus, Dimmu Borgir) za bicími je táto skladba dynamitom celého vystúpenia.
Dozvuky Earthshakeru a Battle of Metal festu
|